Hjælp til Selvhjælp

Gode råd - det kan du selv gøre

Hvis du selv ønsker at dæmpe dine angstsymptomer, har jeg skrevet en række gode råd her .


Ting, du selv kan gøre i perioden mellem samtalerne:

Der er i dag god dokumentation for, at der er fysiske og mentale gevinster ved at lære

lære mindfulness og lytte til beroligende musik, hvis du er angst. Teknikkerne kan afspænde dine muskler og give dig en rolig og dyb vejrtrækning. Det medvirker til at opløse følelsen af angst og tanker, der løber løbsk. Teknikkerne er ikke svære, og effekten af dem stiger jo mere, du bruger dem.

Motioner lidt hver dag

20-30 minutters træning flere gange om ugen er nok til, at du kan få det bedre både psykisk og fysisk.  Alle former for motion er gode - cykle, gå i rask tempo, svømme, løbe – bare du får pulsen op.


Her er fire gode grunde til at få motion, hvis du kæmper med angst:


  • du brænder hurtigere stresshormoner af, når du får motion (fx adrenalin og cortison)

  • du frigør hormoner, der forbedrer kroppens naturlige evne til at føle dig glad og godt tilpas (fx serotonin)

  • du får bedre mulighed for god søvn, fordi du er fysisk træt og har reduceret spændinger i krop og sind

  • du får en pause fra de negative tanker, fordi der simpelthen er mindre plads til tankemylder, når du motionerer


Men pas på med hård træning og store træningsmængder. Det kan give stressreaktioner, uro og rastløshed, der kan ligne symptomer på angst.

 

Brug naturen

Når vi opholder os i naturen, gavner det både vores fysiske og psykiske helbred. Vi får det simpelthen bedre, når vi er i naturen. Det giver os mulighed for at lægge afstand til de situationer, hvor vores problemer og bekymringer opstår. Naturen giver os også plads til at se på os selv og på hverdagen med klarhed. Ligesom med motion kan man måle, at koncentrationen af stresshormoner falder, puls og blodtryk forbedres, og at vi frigiver vigtige stoffer, såsom serotonin, der er med til at gøre vores humør bedre. Det er selvfølgelig ikke en mirakelkur, men sammen med andre gode ting, du gør for dig selv og dit velvære, kan naturen være en vigtig medspiller.